Pozycja: zamki i pałace>>podróże>>na rowerze>> Warmia i Mazury '08
English Deutsch
Strony główne działu
Polska
Europa




Technologia

Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!


Opcje:

Trasy na forum - skomentuj


WARMIA I MAZURY 2008 cz. 5

Strony: część 1 , część 2 , część 3 , część 4 , część 5 , część 6


Dzień 5 (29.07.08)

Na ten dzień zaplanowana była jedna z najważniejszych tras podczas całej wyprawy. Wiodła ona najbardziej na północ, nad słynny Kanał Mazurski. Wyruszyliśmy rano o godzinie 9:30 i przez Giżycko i Pozedrze dotarliśmy o godzinie 11:30 do Węgorzewa, po przejechaniu 40 km. Krótki odpoczynek w porcie pod zamkiem (czytaj więcej o zamku w Węgorzewie...) i wystartowaliśmy dalej na północ. O godzinie 13:00 (53 km) dotarliśmy do Leśniewa, gdzie znajdują się dwie śluzy zbudowane na Kanale Mazurskim. Są to jednokomorowe obiekty o wymiarach 45 x 7,8 m. przystosowane do śluzowania statków typu Findow o wyporności 250 ton. Podobnie jak sam kanał, śluzy również nie zostały dokończone. Największe wrażenie robi śluza „Leśniewo Górne” zbudowana w 70 %. Różnica poziomów wynosi 16,8 m. Kilkaset metrów obok znajduje się druga zwana „Leśniewo Dolne”. Zaawansowanie prac wynosi 40 %, a różnica poziomów – 16,2 m.


Ogonki nad Jeziorem Święcajty.

Ogonki nad Jeziorem Święcajty.


Zamek krzyżacki w Węgorzewie.

Zamek krzyżacki w Węgorzewie.

Zamek krzyżacki w Węgorzewie.



Projekt Kanału Mazurskiego powstał pod koniec XIX wieku. Pomysł połączenia jezior mazurskich z Bałtykiem narodził się już w XVII wieku za sprawą braci polskich. Budowę rozpoczęli dopiero Niemcy w roku 1911. Kanał łączyć miał Jezioro Mamry z rzeką Łyną i Pregołą, która uchodzi do Zalewu Wiślanego. Różnica poziomów wód pomiędzy Jeziorem Mamry, a Łyną wynosi 111 metrów. Wymusiło to budowę dziesięciu śluz. Pięć z nich, oraz dwa jazy walcowo-ruchowe znajdują się obecnie na terenie Polski, reszta zaś leży w granicach rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego. Całkowita długość Kanału Mazurskiego wynosi 50, 4 km, z czego 20,2 km znajduje się na terenie naszego kraju. Budowę założenia przerwała I wojna światowa, a następnie prace kontynuowano po dojściu do władzy Adolfa Hitlera. Kres robót nastąpił po wejściu Armii Czerwonej.


Śluza Leśniewo Dolne.

Śluza Leśniewo Dolne.

Śluza Leśniewo Dolne.


Rysiek na tle śluzy Leśniewo Górne.

Rysiek na tle śluzy Leśniewo Górne.


Chyba najbardziej oklepane ujęcie Kanału Mazurskiego. Śluza Leśniewo Górne z pozostałością hitlerowskiego godła.

Chyba najbardziej oklepane ujęcie Kanału Mazurskiego. Śluza Leśniewo Górne z pozostałością hitlerowskiego godła.


Śluza Leśniewo Górne od wewnątrz.

Śluza Leśniewo Górne od wewnątrz.

Śluza Leśniewo Górne od wewnątrz.


Jeszcze jedno spojrzenie na śluzę.

Jeszcze jedno spojrzenie na śluzę.


Pamiątkowa fota przy śluzie Leśniewo Górne.

Pamiątkowa fota przy śluzie Leśniewo Górne.


Po zdobyciu śluz, ruszyliśmy w dalszą drogę w kierunku południowo-wschodnim do Mamerek, gdzie znajduje się kompleks około 30 schronów – Kwatera Główna Niemieckich Wojsk Lądowych (czytaj więcej o kwaterze w Mamerkach...). Tuż przed nim przejeżdża się most nad Kanałem Mazurskim. Po zaparkowaniu roweru na terenie kompleksu, udałem się na zwiady z aparatem. Była godzina 14:30 i 62 km przepedałowane tego dnia. Wyjechaliśmy z Mamerek i podążyliśmy na południe, następnie w miejscowości Kamionek Wielki odbiliśmy na wschód i o godzinie 15:50 po 71 kilometrach jazdy dotarliśmy do Sztynortu. Miejscowość jest znana wśród żeglarzy. Położona jest na półwyspie między jeziorami Mamry, Dargin i Kirsajty. We wsi znajduje się imponujący, lecz niestety niszczejący pałac rodziny Lehndorffów (czytaj więcej o pałacu w Sztynorcie...). Ze Sztynortu udaliśmy się w drogę powrotną do Giżycka, gdzie zrobiliśmy sobie krótką przerwę i następnie do Rydzewa. Jazda zakończyła się o godzinie 19:30 po 114 km.


Początek Kanału Mazurskiego. Widok w kierunku Jeziora Przystań.

Początek Kanału Mazurskiego. Widok w kierunku Jeziora Przystań.


Kanał Mazurski. Widok w kierunku północnym.

Kanał Mazurski. Widok w kierunku północnym.


Schrony w Mamerkach.

Schrony w Mamerkach.

Schrony w Mamerkach.

Schrony w Mamerkach.


Wnętrze jednego z bunkrów.

Wnętrze jednego z bunkrów.


Poniemieckie rury.

Poniemieckie rury.


Wieża widokowa na jednym ze schronów.

Wieża widokowa na jednym ze schronów.


Widok z wieży na Jezioro Mamry.

Widok z wieży na Jezioro Mamry.


Na terenie kompleksu w Mamerkach oglądać można także przedmioty związane z tematem.

Na terenie kompleksu w Mamerkach oglądać można także przedmioty związane z tematem.


Zespół pałacowy w Sztynorcie.

Zespół pałacowy w Sztynorcie.


Pałac w Sztynorcie od frontu (od południa).

Pałac w Sztynorcie od frontu (od południa).

Pałac w Sztynorcie od frontu (od południa).


Mury pałacu od zachodu.

Mury pałacu od zachodu.


Jezioro Sztynorckie.

Jezioro Sztynorckie.


Jezioro Dargin w miejscu połączenia z Jeziorem Kirsajty.

Jezioro Dargin w miejscu połączenia z Jeziorem Kirsajty.


Ostatnie chwile w Giżycku. Tym razem most obrotowy i zamek na jednym ujęciu.

Ostatnie chwile w Giżycku. Tym razem most obrotowy i zamek na jednym ujęciu.


poprzednia strona
następna strona



Tekst: Tomasz Szwagrzak

Zdjęcia: Tomasz Szwagrzak, Ryszard Przybyła

Dla Ciebie

Zobacz też










Hosting: Kylos